GDPR
Dataskyddsförordningen
Behandling av personuppgifter
JMP FamiljeHem AB ansvarar för de personuppgifter som kommer till vår kännedom. Vi värnar om allas integritet. Man ska kunna känna dig trygg när man anförtror oss sina personuppgifter. Vi har därför upprättat en policy som utgår från gällande lagstiftning och förtydligar hur vi arbetar för att tillvarata allas rättigheter och värna om allas integritet.
Syftet med policyn är att man ska veta hur vi behandlar personuppgifter, vad vi använder dem till, vilka som får ta del av dem och under vilka förutsättningar samt hur man kan tillvarata sina rättigheter.
Inkommande e-post och telefonsamtal
När någon kontaktar oss per e-post eller per telefon behandlar vi telefonnummer, e-postadress och annan information som man väljer att inkludera i sin korrespondens. Det gör vi för att besvara meddelandet och för att tillhandahålla information om oss, vår verksamhet och våra tjänster. Behandlingen grundar sig i att vi har ett berättigat intresse av att hantera inkommande korrespondens och att tillhandahålla information. Vi behåller uppgifterna i 1 månad från att man kontaktat oss, om ingen annan grund för behandling av dessa personuppgifter finns.
Arkivering av räkenskapsuppgifter
I den mån placerade barn/ungdomars eller familjehems personliga uppgifter förekommer i vår räkenskapsinformation kommer dessa uppgifter att behandlas för att vi på ett korrekt sätt ska arkivera räkenskapsinformation. Behandlingen är nödvändig för att efterleva våra rättsliga förpliktelser om arkivering av räkenskapsuppgifter enligt gällande lagstiftning. Behandlingen består i 7 år efter det kalenderår då räkenskapsåret avslutades.
Hur skyddar vi dina personuppgifter?
Allas säkerhet är viktig för oss. Därför har vi vidtagit lämpliga tekniska, organisatoriska och administrativa säkerhetsåtgärder för att skydda alla personuppgifter från obehörig åtkomst och annan otillåten behandling. Vi analyserar och utvärderar regelbundet åtgärderna i syfte att skyddet för att alla uppgifter ska bli så säkert som möjligt.
Vilka lämnar vi ut dina uppgifter till?
Vi lämnar inte ut uppgifter till andra företag, organisationer eller myndigheter om det inte krävs enligt lag eller är nödvändigt för att utföra våra lagstadgade eller avtalsenliga förpliktelser.
Vi kan komma att lämna ut uppgifter till tredje part som behandlar informationen för vår räkning och i enlighet med våra instruktioner. Det vi får hjälp med av tredje part kan exempelvis vara IT-tjänster och bokföringstjänster.